Wednesday, 19 August 2015

RESEPI UDANG BAKAR BERKEJU


Bahan-bahannya :

● 600 gram udang harimau
● 280 gram keju
● 100 gram mentega
● 50 gram bawang putih
● (dicincang halus)
● 10 gram garam
● 10 gram serbuk perasa
● 20 gram gula
● 50 gram susu cair

Cara-caranya :

1. Belah dua udang harimau. Perapkan dengan bawang putih, garam, serbuk perasa dan gula. Biarkan kira-kira 15 minit.

2. Susun kepingan keju pada bahagian tengah udang. Diikuti dengan susu cair.

3. Susun udang atas dulang yang disapu mentega. Bakar dalam ketuhar pada suhu sederhana kira-kira 10 minit.

Selamat mencuba.

Tuesday, 18 August 2015

AYAM GOLEK ALA AYAM MAS YANG MELELEH


UNTUK AYAM
-1 ekor ayam atau 1/2 ekor ayam (utk 2 org makan)
- sos black paper
- madu
- garam
-1 inch halia
- lemon/ limau nipis
- serbuk lada hitam

CARA MEMBUATNYA
-bersihkan ayam, dan cucuk-cucukkan badan ayam menggunakan garfu
-tumbuk sedikit halia dan lumurkan pada ayam,
-masukkan sos black paper dan lumurkan juga pada ayam,
-setelah rata, lumurkan pula madu, mengikut cita rasa yang disukai, jika ingin manis lebihkan madu,
-kemudian perahkan limau nipis/lemon untuk menaikkan bau.
-perap ayam didalam peti ais selama 5 jam untuk mendapatkan perapan yang sempurna, ataupun 1 jam sudah memadai untuk 1/2 ayam,
- setelah diperap, keluar dan toskan air perapan,, dan taburkan lada hitam di badan ayam dan sedia untuk di panggang pada suhu 150 ke 200oC dalam masa 40 ke 50 minit, (panggang hingga ayam kelihatan berkilat)

UNTUK SOS LADA HITAM
- sos lada hitam
- sedikit air
- 1/2 sudu tepung jagung
- secubit garam
cara membuatnya,
-masak sos lada hitam bersama air, jika mahu pedas lebihkan sos lada hitam, jika ingin kurangkan pedas, lebihkan air, biarkan mendidih, cambur sedikit garam untuk mendapatkan rasa yang sekata, kemudian, campurkan sedikit tepung jagung yang telah dibancuh dengan air untuk memekatkan sos,

UNTUK SOS ALA AYAMAS
- 4 Cili merah masak
- 3 ulas bawang putih
- 1 sudu cili sos
- Air
- Garam dan gula secukup rasa
- 3biji limau
cara membuatnya
- kisarkan bawang putih bersama cili hingga lumat, masukan bahan kisar tadi kedalam periuk dan masak hingga mendidih, kemudian tambah 1 sudu chili sos, dan sedikit air, setelah itu, perahkan limau kedalam bahan yang telah mendidih tadi, jika inginkan sos yang pekat boleh tambahkan tepung jagung seperti membuat sos lada hitam tadi.

LAKSA ASAM SEDAP


Bahan

1/2 kg ikan kembung, direbus dan diambil isinya lalu dikisar halus
1 bungkus laksa kering, [direndam sehingga lembut lalu direbus sehingga empuk ketepikan ]

8 keping asam gelugur
1 kuntum bunga kantan [belah 4]
3 tangkai daun kesum
10 biji limau kesturi, dibelah dua & buang biji
air rebusan ikan
Garam secukup rasa
1 batang serai [ketuk pecah2]
1/2 cawan jus asam jawa
sikit minyak

Bahan A (Dikisar halus):
5 cm belacan
10 tangkai cili kering yang direbus
1nci lengkuas
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 s/b belacan

Bahan (Dihiris halus):
1 bawang timun
2 biji bawang besar
1/2 biji nanas
2 biji cili merah
daun selum

Cara membuat kuah:
1. Panaskan sikit minyak dan tumiskan serai & bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan isi ikan, air rebusan ikan, asam gelugur, jus asam jawa, daun kesum, dan bunga kantan.
3. Masak sehingga mendidih. Rasakankan garam secukupnya.
4. Renihkan sehingga pekat.

Cara menghidang:
Masukkan laksa ke dalam mangkuk, tuang kuah laksa ke atasnya dan hiaskan dengan bahan yg dihiris serta limau kesturi.

Char Kuetiaw Mudah tapi Sedap


Bahan - bahan:

500 gm kuetiau
3 sudu besar minyak masak
2 ulas bawang putih [Diketuk]
2 sudu besar cili kisar
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos char kuetiau
1 sudu besar kicap pekat
300 gm udang saiz besar
1 cawan air
1 cawan tauge
½ cawan kucai
2 butir telur
Garam secukup rasa [jika perlu]

Cara-cara menyediakannya: 

1. Panaskan minyak masak di dalam kuali. Tumis bawang putih dan cili kisar sehingga wangi.
2. Masukkan sos tiram, sos char kuetiau, kicap pekat dan kacau rata.
3. Masukkan udang dan kacau rata.
4. Masukkan air dan garam [jika perlu]. Apabila mendidih masukkan kuetiau, kucai dan tauge. Kacau rata lagi.
5. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Hidangkan dengan cili jeruk.

Tip
Jika kuetiau kering tambahkan air panas dan kacau rata.

Daging Dendeng Sedap


Bahan A
1 kilo daging lembu dipotong sederhana besar

Bahan B
4 biji bawang besar
7 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit kulit kayu manis
3 biji bunga lawang

Bahan C
3/4 cup kicap lemak manis
gula
garam
7 helai daun limau purut diramas2
3 batang serai dititik
2 sudu cili kisar bergantung kepedasan yang anda suka..dendeng ni tak pedas sangat
1/2 sudu kecik pes asam jawa

Bahan D 
Air rebusan daging

Cara menyediakan:
Bahan B di mayang halus kecuali kulit kayu manis dan bunga lawang
panaskan minyak dlm kuali dan goreng hingga keemasan angkat dan toskan minyak ...bawang goreng ni..lagi banyak lagi sedap

Bahan A direbus sehingga daging lembut...tp jangan empuk sangat nanti masa nak tumbuk daging tu relai/hancur pulak
*air rebusan jangan dibuang
*daging yang direbus tadi dipotong nipis dan tumbuk (rujuk gambar) guna lesung batu buat sampai habis (rujuk gambar)
*goreng daging yang telah ditumbuk ni seketika jgn lama sangat sekejap je guna minyakgoreng bawang tadi angkat dan toskan

Sekarang guna kuali yang sama cuma letakkan dlm 3 sudu besar minyak masak tumis cili merah kisar , daun limau purut, serai ... tumis hingga pecah minyak..tambah sedikit garam dan gula..garam ni agak2 la ye jgn banyak sangat nanti masin plak bila sejuk..
*kemudian taruk kicap manis tadi dan pes asam jawa..
dan taruk bahan D dlm 5 senduk.. 
*taruk bahan A iaitu daging goreng tadi..kacau dan tutup dgn penutup biar air tersebut agak2 kering 
*kemudian taruk bahan B pula.. kacau lagi..kalau nampak kering sangat tambah air rebusan daging sikit...rasa kalau tawar tambah garam... siap.

MASAK LEMAK CENDAWAN BUSUT

 

BAHAN-BAHAN : 

30 batang cendawan busut - secukupnya 
Santan kelapa secukupnya 
1 genggam ikan bilis - rendam sekejap 
3 batang serai 
Garam secukup rasa 


BAHAN DITUMBUK LUMAT : 


1 inci kunyit hidup 
10 biji cili api - boleh ditambah atau dikurangkan 




CARA MEMASAK : 
1. Basuh dengan merendam dulu cendawan ni untuk buang semua kekotoran dan bila dah bersih siat-siat cendawan ni serta ditos ketepi kan dulu .
2. Tumbuk lumat semua kunyit hidup dan cili api . Kalau tak mau pedas kurangkan jumlah cili api . 
3. Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk bersama santan pekat , ikan bilis dan serai dititik . Kacau semua bahan dan masak kuah sampai mendidih . 
4. Masukkan semua cendawan dan garam secukup rasa serta di kacau sekejap . Biarkan sampai kuah mendidih dan sekali sekala kacau kuah . Bila cendawan dah masak boleh la ditutup api dapur.

Tuesday, 7 July 2015

STRAWBERRY FINGERS COOKIES


Bahan A
250gm mentega
10gm shortening
150gm gula kaster
1 tsp strawberry emulco
1/4 tsp pewarna pink/merah
50gm serbuk badam/serbuk gajus

Bahan B
300gm tepung red rose
40gm tepung kentang
50gm susu tepung
50gm tepung jagung

Hiasan : Coklat masakan Strawberry pink atau (coklat masakan putih + pewarna pink + strawberry emulco) dan breadcrumb putih

Cara-cara
1. Pukul bahan A hingga berkrim. Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh.
2. Canai dan terap dengan acuan di sukai.
3. Bakar pada suhu 140C selama 30 minit.
4. Sejukkan biskut dan celup dengan coklat masakan yang di cairkan secara double boiler dan golekkan biskut ke dalam breadcrumb.

Thursday, 25 June 2015

BISKUT KACANG WALNUT TANPA BAKAR




Bahan-bahan

125gram mentega
60gram gula pasir
1 sudu besar sirap kencana
60gram buah kurma yang dicincang
3 cawan gelembung beras ( puffed rice seperti cereal )
90 gram kacang walnut yang dicincang

Cara-cara

1. Alaskan acuan dengan kertas aluminium yang sudah digris.

2. Satukan mentega, gula halus, sirap kencana, buah kurma yang dihiris ke dalam periuk. Didihkan atas api sederhana sehingga mendidih.

3. Masukkan puffed rice dan kacang walnut dan kacau sehingga sebati. Kemudian keluarkan adunan dan tekankan di atas acuan ataupun buat bebola kecil yang mudah untuk dimakan.

4. Boleh disimpan di dalam bekas kedap udara atau di dalam peti sejuk.

Kredit Gambar : Carrie Vasios Mullins

TART NENAS GEBU MELETOP



BAHAN A

250 GM BUTTER
2 STEH GULA KASTOR
2 BIJI KUNING TELUR
2 STEH ESEN VANILLA

B.
200 GM TEPUNG JAGUNG
180 GM TEPUNG GANDUM

HIASAN:

JAM NENAS SECUKUPNYA
PAPER CUP
KUNING TELUR UNTUK SAPU

1. SEBATIKAN SEMUA BAHAN A
2. MASUKKAN BAHAN B DAN SEBATIKAN MENJADI DOH YANG LEMBUT.
3. MASUKKAN KEDALAM ACUAN TART GULUNG DAN TARIK PANJANG..
4. LETAK INTI DI TENGAH DAN GULUNG.. SEBAIKNYA GUNA TART GULUNG YANG BERWARNA GOLD.
5. MASUKKAN KEDALAM PAPER CUP DAN SAPU KUNING TELUR DI ATASNYA.
6. BAKAR 25 MINIT

Satu adunan ni dpt bih krg 70biji

BISKUT ARAB PELANGI

 



Bahan
250 gm tepung gandum
125 gm gula halus
125 gm minyak sapi
pewarna..merah ..kuning dan hijau

Caranya:
1. Gaulkan semua bahan sehingga sebati.
2. Bahagikan adunan kepada 3 warna dan masukkan warna yg berlainan saperti merah, kuning dan hijau.
3. Bentukkan adunan saperti bebola dan cantumkan 3 warna saperti dalam gambar.
4. Masukkan dalam paper-cup dan bakar dalam 180′C selama 20-25 minit.
5. Bila dah sejuk taburkan gula halus.
6. Simpan dalam balang kedap udara.

SAMPRIT SUSU DAHLIA MUDAH DAN SEDAP




120g butter (buttercup atau anchor)
50g gula ising
160g tepung jagung
50g tepung castard
1 sudu teh esen vanilla
Beberapa titis pewarna pink
Cara2
1. Pukul butter dan gula hingga kembang.
2. Masukkan esen vanilla. Pukul sebati.
3. Ayak tepung jagung dn tepung bersama.
4. Masukkan tepung ke dalam adunan dan gaul sebati... guna tangan yee..
5. Bahagikn doh kepada 2 bhgn. Bhgn pertama biarkn dgn warna asal. Bhgn kedua dititiskn dgn sedikit pewarna pink dn gaul rata.
6. Kedua2 warna diletakkan secara bersebelahan ke dlm acuan tekan samprit.
7. Tekan di atas loyang yang telah digris.
8. Bakar suhu 160°c selama 20 mnt.
*jangan biarkn doh terdedah pd udara kerana ia akn keras. Klau dh keras mmg susah nak tekan... aKlau terkeras juga, tuang sesudu susu segar (susu kotak)... uli sebati dan cuba tekan dalam acuan... kalau keras lagi, bolehlah tambah sesudu lg... sampai doh kita boleh ditekan dlm acuan tu...
Samprit ni rasanya lemak berkrim, rangup tp cair dlm mulut...
Selamat mencuba...
 

Sunday, 14 June 2015

Strawberry Crepe Mudah dan Sedap Mengancam



Bahan-bahan:

-20gm tpg gandum
-20gm tepung ubi
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
-150ml air
-pewarna kuning
- letak warna pink
-perisa durian - gantikan dg jem strawberry & buah strawberry

Cara-caranya:

1 - Masukkan semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..

2- Kalau pekat tambah air sedikit boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..

3 - Ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang.. layangkan kuali agar adunan sekata masak atas api kecil.

4 - Masak hingga kering angkat tak perlu terbalikkn semasa mengangkat.

Filling

-150ml fresh cream diputar hingga kental
- guna whipping cream
- jem secukupnya
-letakkan fresh cream

Cara-caranya:

Letak jem dan buah strawberry dan letak lagi cream di atasnya. -lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah.

letak whipping cream & jem strawberry

letak strawberry yg dah dipotong, kemudian cream lagi...pastikan cream letak lebih sikit...jadi crepe nampak gemok elok bila dilipat

lipat kemas dan simpan dlm peti ais...biar sejuk dan keras creamnya dulu, kemudian barulah sedia dimakan.

Monday, 8 June 2015

MAKARONI BAKAR MUDAH




(Guna pemanggang/periuk ajaib)

200 g makaroni, direbus hingga lembut, toskan dan gaul dgn sedikit minyak.
250g daging cincang, dibersihkan
1 tangkai cili merah, dihiris 
1 tangkai cili hijau, dihiris 
50 g cendawan butang, dihiris nipis 
1 labu bawang besar
2 sudu besar rempah kari
1/2 cawan sayur campur (jagung, karot, kacang peas)
parutan keju cedar secukupnya 

Kastard
5 biji telur gred A 
200 ml susu cair 
2 camca teh tepung gandum 
1 camca teh gula 
1 camca teh garam 


Dalam bekas besar, satukan semua bahan2 kecuali bawang besar, rempah kari, daging, keju cedar dan bahan2 untuk kastard. 
Gaul rata dan ketepikan. 

Panaskan minyak dan tumis bawang besar bersama rempah kari sehingga naik bau. 
Kemudian masukan daging dan kacau rata hingga daging masak
Tambahkan garam secukup rasa.
Kemudian masukkan makaroni dan bahan2 lain yg telah di satukan tadi dan gaul rata

Dalam bekas lain, satukan bahan-bahan utk kastard dan kacau rata menggunakan wisk. 
Tuangkan kastard kedalam makaroni tadi dan kacau hinga bergaul rata
Tuangkan adunan kedalam pemanggang ajaib yang telah disapu 
butter. Tuangkan lg sedikt telor dan taburkan keju, bawang goreng dan sos.
Bakar selama 15-30 minit (yg guna microwave 180 C (45 minit} )



Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!

TART TELUR MUDAH DAN SEDAP



Bahan-bahan:

1 kg tepung gandum, 
500gm margerin, 
3bj telor gred B. 

- uli seperti membuat pastry biasa, jgn uli lama2 nanti adunan keras, stakat bercampur n sebati ... 

Filling :

 
7 biji telor, 
1 tin susu pekat 500gm, 
1 tin air, 
vanilla n pewarna ikut suka, 

-campur kesemua bahan, kacau rata dan tapis
-susun pastry yg telah diterap di atas kuali leper & isi bancuhan filling, tutup & bakar menggunakan api dapur yg paling kecil..(macam nak tanak/keringkan nasi)..
- bakar sekitar 7-10mnt.
-Filling kelihatan se akan2 masih belum mmbeku,terus alihkn dr kuali & biar sejuk baru keluarkan dr acuan.
(boleh menggunakan oven pd rak paling bawah dgn suhu 170C)


Ketahui Amalan Orang Murah Rezeki! Klik Sini!

Tuesday, 2 June 2015

BROWNIES CHEESE KUKUS SEDAP



BROWNIES

Bahan A: 
- 2 biji telur
- 1/2 cawan susu cair (cawan metrik, 1 cawan = 250 ml)
- 1/2 cawan susu pekat manis 
- 100 ml minyak 
- 1/2 cawan gula castor

Bahan-bahan yg diayak bersama:
- 1/3 cawan serbuk koko (boleh tambah hingga 1/2 cawan jika suka lebih koko)
- 1/2 cawan tepung gandum
- 1/2 sudu teh baking powder
- 1/4 sudu teh baking soda

CARA-CARA :-


1. Satukan bahan-bahan A dan masukkan ke dalam blender. 
2. Kisar perlahan-lahan hingga sebati. Masukkan bahan-bahan yang diayak dan kisar lagi hingga sebati. 
3. Masukkan ke dalam loyang 7 atau 8 inci yang digriskan dahulu dan dialas dengan kertas minyak dan kukus lebih kurang 25-35 minit hingga masak. (Simpan sedikit sahaja adunan ini untuk membuat corak atas lapisan keju nanti). 
4. Bila brownies dah masak, baru tuangkan adunan keju di atasnya.

Lapisan Keju:


- 500g cream cheese
- 4 biji telur grade B 
- 140g gula halus
- Sedikit esen vanilla

CARA-CARA :-


1. Pukul cream cheese hingga gebu. Masukkan gula dan pukul hingga sebati. Masukkan pula telur dan vanilla. Pukul lagi hingga rata. 
2. Tuang ke atas brownies yang dah siap dikukus. Ambil sedikit adunan brownies dan titiskan ke atas adunan keju.
3. Lorekkan dengan hujung pisau atau lidi. Kukus semula lebih kurang 20 minit dengan api sederhana hingga masak. 
4. Sejukkan sebelum dipotong dan dihidangkan brownies chesse cake...

Monday, 1 June 2015

Ayam goreng ala KFC mudah dan sedap

 
 



Perap untuk sejam:

1 ekor ayam potong
7 ulas bawang putih tumbuk

2 sudu besar serbuk cili (kalau nak lagi pedas boleh tambah 2 sudu lagi)
1 sudu serbuk kari ayam
secubit ajinamoto
secubit soda bikarbonat
garam 2 sudu teh
air sedikit nak bagi rempah senang serap
 
Bahan untuk tepung salut :


2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 sudu serbuk cili (atas citarasa masing-masing)
garam secukup rasa
secubit soda bikarbonat
1biji telur
 
Cara-cara:
1. Perap ayam 1 jam dengan bahan-bahan
perap tadi.
2. Selepas itu pukul telur ,golek ayam dalam telur, supaya senang tepung nak lekat pada ayam.
3. Selepas itu letak tepung dan bahan-bahan lain dalam
bekas yang ada penutup goncang-goncang bagi sebati, letak ayam yang dah dsalut
telur tadi dalam bekas tu,tutup bekas, kemudian goncang bagi tepung salut
rata . .tidak mengotorkan tangankan?
4. Langkah terakhir goreng ayam dalam periuk, biar ayam
tenggelam dalam minyak yang panas. Dalam 15 minit masak dan hidangkan

Monday, 25 May 2015

Resepi Nasi Arab Simple dan Sedap

 
 
 
 
 
 


Bahan-Bahan untuk Ayam dan Nasi 
1 kg beras basmati (basuh dan toskan) 
1.5 liter air (untuk air rebusan ayam) 
2 ekor ayam (potong kepada 2 atau 4 sahaja) 
1 tin kecil kacang peas 
1 cawan kismis 
3 biji cili merah 
3 biji cili hijau 
3 sudu besar minyak 
5 sudu besar minyak sapi 
2 sudu besar serbuk jintan manis 
1 sudu besar serbuk jintan putih (bancuh dengan sedikit air) 
Pewarna merah 
Bawang goreng 
Garam dan gula secukup rasa 
2 biji labu bawang besar saiz kecil (potong bulat) 
1 biji tomato saiz kecil yang masak (potong dadu) 
1 biji lada hijau (potong besar, tambahkan lagi kalau nak pedas) 

 


Bahan-Bahan Tumis
5 ulas bawang merah 
3 ulas bawang putih (dimayang) 
3 cm halia 
2 inci kulit kayu manis 
3 kuntum bunga lawang 
5 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga 
2 sudu kecil jintan manis 
1 sudu kecil jintan putih 
1 pokok daun sadri (daun sup) hiris 
1 pokok daun ketumbar 


Bahan-Bahan untuk Sos Salatoh
Buah tomato masak 
Cili hijau (ikut kepedasan masing-masing) 
Bawah putih 


Bahan-Bahan untuk Sos Zabadi 
Yogurt 
Timun 
Lobak merah 
Timun 
Bawang besar 
Tomato 
Limau nipis 

Cara-Cara untuk Menyediakan Air Rebusan Ayam 

1) Air disukat dalam periuk dan direbus terlebih dahulu. Sukatan air bergantung kepada jenis beras yang digunakan. 

2) Masukkan ayam dengan segera sementara mendidih. Ayam yang banyak direbus boleh dijadikan air rebusan yang lain. 
 
3) Masukkan labu bawang besar dan buah tomato ke dalam periuk ayam. 

4) Masukkan bahan-bahan tumisan ke dalam periuk ayam juga. 

5) Kacau sedikit rempah yang telah dicampurkan dalam air rebusan. Tutup periuk dengan tudung. Rebuskan ayam tersebut dalam ½ jam dengan api yg sederhana kuat. 

6) Selepas ½ jam, keluarkan ayam tesebut dari periuk dan susun ayam dalam bekas. Ketepikan dahulu. 

Cara-Cara untuk Menyediakan Nasi 

1) Masukkan bahan-bahan yang ditumis ke dalam kuali atau periuk yang lain.

2) Kemudian barulah diisikan minyak masak dalam kuali dan goreng bahan-bahan tumis sehingga naik bau dan garing. 

3) Masukkan bahan-bahan yang ditumis dalam periuk air rebusan ayam yang disediakan terlebih dahulu dan masukkan garam secukupnya. 

4) Masukkan serbuk jintan yg telah dibancuh dengan sedikit air. Kacau dengan rata. 

5) Masukkan cili merah, cili hijau, air, gula dan garam. Biarkan mendidih. 

6) Cucikan beras sampai bersih (beras ini adalah warna kekuningan). 

7) Masukkan beras dalam periuk air rebusan ayam tersebut dan masak seperti nasi biasa. 

8) Taburkan daun yg dihiriskan, bawang goreng, kacang peas dan kismis semasa nasi telah masak. 

9) Masukkan sedikit pewarna merah dan kacau dengan rata sekejap. Biarkan mendidih. 

10) Tutupkan periuk dengan tudung dan perlahankan api. Nasi dimasak dengan api yang sederhana sahaja sampai hampir masak. 

11) Kacau sekali lagi nasi semasa nasi hampir kering. 

12) Bila nasi agak kering gemburkan nasi dan boleh dihidangkan dengan dalca sayur, sambal merah dan ayam tandoori. 


Cara-Cara untuk Memasak Ayam 

1) Ayam disusun dalam dulang untuk dibakar. Percikkan atas ayam dengan sedikit air sejuk, panaskan oven/ grill kepada suhu 200°C. 

2) Lumurkan ayam dengan sedikit garam yang telah bercampur dengan pewarna merah. Lumurkan keseluruhanya dan juga bahagian bawah ayam.

3) Ayam yang sudah siap diletakkan dengan garam secukup rasa. 

4) Masukkan ayam ke dalam oven/ grill dengan sekejap lagi kerana hendak membalikkan ayam tersebut supaya bahagian bawah juga dapat dipanaskan. 


Cara-Cara untuk Menyediakan Sos Salatoh 

1) Campurkan semua bahan untuk salatoh. 

2) Tambahkan air dan garam secukupnya.

3) Semua bahan dikisar sekali dan akhirnya disediakan untuk campurkan dalam nasi dan ayam. 

Cara-Cara untuk Menyediakan Sos Zabadi 

1) Campurkan yogurt dengan timun yang dicincang halus.

2) Campurkan dengan potongan lobak merah. 

3) Akhirnya, sos ini dihidangkan bersama dengan potongan timun, bawang besar, tomato dan limau nipis.

Cara masak bagi Nasi Arab adalah lebih kurang sama dengan nasi ayam, tetapi ayam akan direbus dengan bahan-bahan rempah, air rebusan dan kemudian digunakan untuk memasak nasi. Ayam tersebut pula akan dibakar. Keistimewaan Resepi Nasi Arab telah menarik perhatian pelbagai bangsa untuk mengisi perut di restoran-restoran atau cafe yang terkenal dengan makanan tersebut, samada Orang Melayu, Orang Cina dan Orang India, kadangkala termasuk juga Orang-orang Arab.

* SELAMAT MENCUBA *

 
 
 

Biskut Arab Susu

 
 
 



Bahan-Bahan:
2 cwn Susu tepung ( biasa guna susu nespray)
2 cwn minyk sapi-(tak perlu di cairkan dulu)
sedikit garam
7 cwn tepung gandum(di ayak)
ceri merah secukupnya-potong kecil2
** Gula aising ( utk gaul biskut bila dah masak sahaja)




Cara-Cara:
Campurkan susu tepung+minyak sapi+sedikit garam, gaul sebati
Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh.
Bentukkan doh menjadi bulat2 kecil, hias dgn ceri dan bakar hingga masak ( 15-20min) pada suhu 180 C.
Bila dah masak, sejukkan sebentar dan gaul dengan gula aising..siap!

RESEPI PARI BAKAR SAMBAL

 
 




Bahan-bahannya:
● 15 btg cili kering ( atau lebih ) potong & rendam
● 3 biji bawang besar
● 2 biji bawang putih
● 1/2 cm belacan
● 1 biji tomato
● Kisar semua bahan hingga halus

● 1/2 kilo ikan pari cuci kemudian salut ngan asam jawa tanpa air. Ada orang rendam 5 minit dalam air kapur utk hilangkan hancing.
● Bila hendak guna ikan pari dicuci bersih
● beberapa helai daun pisang
● 3 biji atau lebih limau kasturi
( utk perah atas ikan )
● Daun ketumbar ( racik kasar )
● Garam

Caran-caranya: 
1. Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga naik minyak. gaul rata jgn sampai hangus. masukkan garam dan perasa. bila dah garing , angkat dan ketepikan.

2. Alas daun pisang diatas dulang pembakar . letak sedikit sambal kemudian letak ikan. tutup ikan dgn sambal skali lagi. bakar ikan hingga masak.

3. Perahkan limau dan taburkan daun ketumbar bila hendak hidangkan.

Selamat mencuba

Wednesday, 22 April 2015

PUDING TRIFFLE






2 gulung swissroll coklat @ perisa kesukaan
1 tin buah-buahan campuran
2 cwn susu cair
3 cwn air
1 cwn tpg kastard
1/2 cwn gula(boleh kurangkn@tambah)
1 kotak @ 1 peket jelly crystal nona (strawberry)

-Potong kek susun dlm bekas
-Tapis buah-buahan,air buah tuang ke atas kek.Ketepikan
-Campur tpg kastard,gula,susu cair & air.kacau ats api kecil hingga pekat
-Tuang kastard ke atas kek & tabur buah-buahan
-Masak jelly ikut arahan di kotak & tuangkn keats kastard perlahan2
-Tabur buah-buahan hiasan,sejukkan

SELAMAT MENCUBA smile emoticon

KERABU MANGGA ALA THAI Resepi dari RAsa




Waktu memasak: 10 minit
Saiz hidangan: 4 orang

BAHAN-BAHAN:
2 biji mangga muda l diracik halus
1 kuntum bunga kantan
4 biji bawang merah
30gm udang kering l direndam dan dikisar halus
50gm kacang tanah l digoreng dan ditumbuk halus
2 biji cili merah l dibuang biji dan dihiris halus
1 batang serai l dihiris halus
2 sudu makan sos ikan


CARA MEMASAK:
1. Racik mangga muda sehingga halus.
2. Campurkan semua bahan hiris bersama kesemua bahan lain.
3. Sedia dihidang.

Resepi Roti Burger Dan Hot Dog oleh Chef Obie






TEPUNG GANDUM 800 GM 
GULA 40 GM
GARAM 10 GM
YEAST 18GM
SUSU TEPUNG 50GM
FORMAT / Bread Improver 10GM
BUTTER/MENTEGA 100GM
AIR 450ML

Cara Membuat :-

Adun Tepung, garam,gula , yeast, susu tepung dan format , masukkan air uli sehingga menjadi doh. Tambah Butter / mentega –uli doh sehingga lembut . Biar ia naik selama 45 minit @ berganda saiznya. Bahagikan doh menjadi 80gm untuk Roti Burger, manakala untuk soft roll 40gm. Bentukkan bebola dan griskan dulang pembakar. Biar ia naik selama 15 minit.Kemudian ratakan sedikit biarkan ia menaik .Sapukan dengan air/susu dan taburkan sedikit bijan/sesame ke permukaan.

Bakar pada suhu 190’ c selama 12-15 minit